fbpx

OHO Live TV Eesti

Otseülekanded, meelelahutus ja uudised – alati tasuta!

8 lihtsat viisi kuidas muuta oma kodune toiduvalmistamine tervislikumaks

Pandeemia tõttu on paljud viimase pooleteise aasta jooksul veetnud rohkem aega kodus – ja samal ajal köögis. Küpsetamise ja toiduvalmistamise populaarsus on kasvanud, kuna nende familiaarsus ja turvalisus on inimesi keset segaseid aegu köitnud.

“See ei ole kohustuslik ülesanne, vaid üks tõhusamaid viise oma tervise mõjutamiseks,” meenutab toitumisspetsialist Maria Marlowe ajakirjas Vogue.

Terviseteadlikkus on toiduvalmistamises kasvav trend. Üha enam inimesi pöörab tähelepanu toitude toiteväärtusele ja püüab valmistada tervislikku igapäevatoitu. Levinud väärarusaam, et tervislikku ja maitsvat toitu valmistada oleks keeruline, elab aga paljude seas. Tegelikkuses on kodus süüa tehes lihtne tagada tervislikkus, sest kõik tehakse algusest peale ise.

Vogue tõi välja kaheksa lihtsat nippi, mis muudavad tervisliku koduse toiduvalmistamise veelgi lihtsamaks.

Osta ka külmutatult

Lõikushooaja värsked köögiviljad on muidugi imelised, kuid tähelepanuta ei saa jätta ka külmutatud toite.

“Inimesed arvavad sageli, et kõik külmutatud toidud on ebatervislikud, kuid külmutatud köögiviljad ja mereannid on head valikud, eriti kui värske saadavus on piiratud. Tavaliselt on need sama toitvad, kuid samas ka mugavad ja odavad,” juhib Marlowe tähelepanu.

Täida sahver nutikalt

“Tervisliku toidu valmistamisel on teie parim sõber ettevalmistus,” ütleb toitumisterapeut Kimberly Snyder.

Näljasena on kerge maiuspaladele järele anda, aga kui kapid on tervislikku toorainet täis, on lihtsam ka tervislikku toitu valmistada. Valige hästi säilinud, kuid tervislikud toidud, mis muudavad hea toidu hankimise lihtsaks ka päevadel, mil külmkapp on tühi.

“Kinoa, läätsed ja chia seemned on sahvri põhielemendid,” loetleb Snyder.

Kui te pole taimetoitlane, on tuunikalakonservid ja sardiinid head valguallikad, mis sobivad paljude toitudega.

Pööra tähelepanu õlile

Toiduvalmistamisel kasutatavad õlid ei ole võrdsed. Oliiviõlil on palju tervisemõjusid.

“See on põletikuvastane õli, mis on rikas antioksüdantide poolest ning toetab südame, veresoonte ja aju tervist,” kiidab Marlowe.

Neitsioliiviõli ei talu aga kuigi hästi kõrget temperatuuri. Seetõttu on näiteks avokaadoõli suurepärane alternatiiv toiduvalmistamisele.

Maitsesta lihtsalt

Kuidas oleks küpsetada vürtsideta? Isegi tervislik toit võib ebatervislikuks muutuda, kui maitseained on valesti valitud.

“Selle asemel, et kasutada poekastmeid, mis on tavaliselt täis halbu rasvu ja suhkrut, soovitan kasutada lihtsaid köögis leiduvaid koostisosi, mis annavad toidule maitse,” ütleb Snyder.

Näiteks koriander, basiilik ja petersell on täis maitset, kuid neil on ka palju tervisemõjusid. Sidrun maitsestab toitu ja annab ka annuse C-vitamiini, et toetada organismi vastupanuvõimet.

Auruta

Aurutamine on tervislik viis köögiviljade küpsetamiseks, sest see säilitab toitained kõige paremini.

“Hoiduge aga liigse aurutamise eest, sest köögiviljad muutuvad kiiresti krõbedast söödamatuks pudruks,” hoiatab Marlowe.

Tema sõnul tuleks mereande toitva ja mahlase tulemuse saavutamiseks ka aurutada.

Söö piisavalt kiudaineid

Tervislik toitumine sisaldab piisavalt kiudaineid. Kiudained on muuhulgas eluliselt olulised soolestiku heaoluks. Kõige rohkem kiudaineid saadakse täisteratoodetest ja taimsetest saadustest. Soolestiku mikrobioomi eest tuleks hoolt kanda ka probiootiliste toiduainetega nagu jogurt ja hapukapsas. Purgist võib võtta ka probiootikume

“Soovitan igapäevast probiootikumi soolestiku tervise parandamiseks,” ütleb Snyder.

Pööra tähelepanu portsjoni suurusele

“Kui pead kodus istuma, on külmkappi lihtne külastada. Enne kui arugi saad, oled sa terve päeva maha maganud,” tuletab Snyder meelde.

Portsjonite suurustele tasub tähelepanu pöörata nii kodus kui ka väljas süües. Kui taldrikule on laotud liiga palju toitu, suureneb ka ülesöömise oht. Üks Snyderi leitud strateegiatest on toit eelnevalt õigeteks portsjoniteks jagada.

“Toitu valmistades jagan selle alati eraldi anumatesse valmis portsjoniteks. Kui lähen toitu võtma, tean, et söön täpselt õiges koguses,” selgitab ta.

Allikas: Vogue